پروتئین تعیین کننده ی زندگی یا مرگ سلول

 هر سلول یک ارگانیزم دارای حسگر است که سلامت محیط داخلی خود را اندازه گیری می کند. این زنگ اخبار در شبکه ی اندوپلاسمی وجود دارد و قادر است استرسهای سلولی را حس کرده و پاسخ های نجات را افزایش دهد یا سبب مرگ سلول گردد.

یک گروه تحقیقاتی از محققین بیومدیسین در بارسلونا کشف کردند که این پروتئین  که Mitofusinیا Mfn2نام دارد نقش حیاتی در اندازه گیری صحیح میزان استرس و همچنین اطمینان از موثر بودن و صحت مسیرهای ترمیم سلولی یا مرگ سلولی را بعهده دارد.

 محققین برخی از مکانیزم های مولکولی مرتبط  با Mfn2در مورد استرس شبکه ی اندوپلاسمی را در آخرین شماره ی مجله ی EMBOمنتشر کردند.

هنگامیکه دانشمندان این پروتئین را از سلولهای تحت استرس خارج نمودند، شبکه ی اندوپلاسمی  به این استرس ها با افزایش مسیرهای ترمیم سلولی پاسخ داد. با این کارسلول دچار تناقص عملکرد بیشتری شد و ظرفیت سلولها برای غلبه بر استرس کاهش یافت و میزان مرگ سلولی برنامه ریزی شده نیزکاهش یافت.

 Antonio Zorzanoمی گوید:  هنگامیکه پروتئین Mfn2بکلی از سلول حذف گردید مسیرهای پاسخ به استرس بطور کامل مختل شدند.

نه تنها دیابت

Mfn2یک پروتئین میتوکندریایی است که کمبود آن با ابتلا به دیابت مرتبط می باشد. در مقاله ای که قبلاً درمجله ی PNASمنتشر گردید، تیم تحقیقاتی دکتر Zorzanoنشان دادند که بدون وجود Mfn2، بافتها به انسولین مقاوم می شوند، مشخصه ی اصلی دیابت که به سندرم متابولیک معروف است. در این تحقیق، آنها مشاهده نمودند با حذف Mfn2، سلولها دارای استرس شبکه ی اندوپلاسمی بیشتری شدند.

 مطالعه ی اخیر به بررسی ارتباط میتوکندری و شبکه ی اندوپلاسمی پرداخته است و نتایج نشان می دهد که تغییرات در میتوکندری سبب کاهش مقدار پروتئین Mfn2می شود که مستقیماً  بروی عملکرد شبکه ی اندوپلاسمی تأثیر می گذارد.

 دکتر Muñozمی گوید: ما نشان دادیم که پروتئین Mfn2برای حیات سلول بسیار مهم است  و در بسیاری از بیماریها نظیر نورودجنریشن ، سرطان ، بیماری قلبی و دیابت تأثیر دارد.

آیا Mitofusin2یک هدف درمانی خوب است؟

دکتر Muñozمی گوید: این حقیقت که ما می توانیم پاسخ تخریب سلول را از طریق  پروتئین Mfn2تنظیم کنیم، پنجره ای را بسوی درمانهای احتمالی بیشتر و تحقیقات در این زمینه گشوده است. دانشمندان  شیلایی در انستیتو بیومدیسین IRB  می گویند: سلولهای تومور مسیر سلولی را بطور صحیح فعال نمی کنند و به صورت غیرقابل کنترل تکثیر می شوند . اکثر سلولهای سرطانی دارای مقدار کمی از پروتئین  Mfn2هستند و اگر ما مقدار این پروتئین را افزایش دهیم قادر خواهیم بود مرگ سلولی برنامه ریزی شده را تحریک کرده و از رشد بی رویه ی سلولها جلوگیری کنیم.

 بر این اساس، سایر گروههای تحقیقاتی مقالاتی منتشر کرده اند  که نشان می دهد افزایش بیش از حد تولید Mfn2سبب القاء اپوپتوسیز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلولی می شود. برای نشان دادن Mfn2به عنوان یک هدف درمانی محققین نیاز به یافتن  یک مولکول کوچک یا دارو دارند که بتوانند تولید Mfn2را در حیوانات کنترل و تنظیم  کنند .

دکتر Zorzanoمی گوید: تحقیقات منتشر  شده درموردMfn2اهمیت این پروتئین میتوکندریایی را در سلامت سلولها نشان می دهد. یکی از چالشهایی که برای این گروه از محققین وجود دارد یافتن بودجه برای غربالگری گسترده مولکولهای دارویی است که قابلیت تنظیم بیان Mfn2و تایید تأثیر آن در موش را  داشته باشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/ 130917132323.htm